Gazdaság,  Tech

Globális Xbox áremelkedés a vámok miatti bizonytalanság közepette

A Microsoft nemrégiben jelentette be, hogy jelentősen megemeli az Xbox konzolok árait, hivatkozva a növekvő fejlesztési költségekre és a „piaci körülményekre”. Az áremelkedések országról országra változnak, az Egyesült Királyságban az Xbox Series S ára 50 fonttal, azaz 299,99 fontra nőtt. Az Egyesült Államokban még drasztikusabb áremelkedések figyelhetők meg, ahol a Series X ára 100 és 130 dollár között nőtt, modelltől függően. A bejelentés egybeesik az amerikai vámokkal, amelyek szakértők szerint tovább növelhetik a fogyasztók árait, és globális gazdasági bizonytalanságot keltenek. Ennek ellenére a Microsoft nem tette egyértelművé, hogy a vámok állnának az áremelkedés mögött.

A Xbox árai világszerte emelkednek, Európában a Series S ára 80 euróval nőtt, Ausztráliában pedig 50 dollárral. Ez jelentős változást képvisel egy olyan iparágban, ahol a konzolok megjelenése után általában csökkennek az árak. A Microsoft egy blogbejegyzésében elismerte, hogy ezek a változások kihívást jelentenek, de hangsúlyozták, hogy gondos mérlegelés után születtek a piaci körülmények és a fejlesztési költségek növekedése fényében.

Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdió alapítója, a BBC-nek adott interjújában kifejtette, hogy az árnövekedés „elkerülhetetlen” volt, és „a jelenlegi vámzavargások katalizálják”. Szerinte a játékosok szenvednek a legjobban, és csekély remény van arra, hogy az árak csökkenjenek. Gonzalez hangsúlyozta, hogy ez jelentősen befolyásolhatja a Microsoft már így is szerény Xbox eladásait, és potenciálisan szélesebb iparági következményeket is kiválthat. „Valószínű, hogy ez nem az utolsó áremelkedés, amivel találkozunk” – tette hozzá.

Christopher Dring, aki a játékiparral foglalkozik a The Game Business hírlevelében, szintén arra hívta fel a figyelmet, hogy a vámok „biztosan” részei voltak az áremelési döntésnek. „Mivel a kiegészítők és alkatrészek Kínában készülnek, a kapcsolat egyértelmű” – mondta. Ugyanakkor hozzátette, hogy más tényezők is szerepet játszanak, mint például az infláció, az árfolyamváltozások és az üzleti költségek általános emelkedése. „Mindez káoszt okoz egy olyan iparágban, amely korlátozott növekedést mutat” – tette hozzá. A konzoljáték-szektor az elmúlt 20 évben alig nőtt felhasználószámban, míg a gyártási és játékkifejlesztési költségek folyamatosan exponenciálisan emelkednek. „Bármilyen költségnövekedés, még egy kis vám is, komoly hatással lehet ezeknek az eszközöknek a jövedelmezőségére.”

Történelmileg a konzolok megjelenését követő években az árak csökkentek, de ez a generáció éppen az ellenkező irányba halad. Például a Sony az Xbox Series S megjelenésekor 360 fontért kínálta a PlayStation 5 digitális változatát az Egyesült Királyságban, de az ár azóta 429,99 fontra nőtt. Eközben a jövőbeli Xbox játékok ára is kérdésessé vált, miután a cég bejelentette, hogy várakozásaik szerint „néhány új, első fél által fejlesztett játék” ára 2025-re 79,99 dollárra emelkedik. Ez a Nintendo által a közelgő Mario Kart World számára bejelentett kiskereskedelmi ár, amely aggodalmat keltett a játékosok körében, akik „elérhetetlennek” nevezték azt.

A Microsoft ugyanakkor tisztázta, hogy nem tervezik a meglévő játékok áremelését, csupán bizonyos új címek esetében, amelyeket a cég saját maga fejlesztett. Azonban nem nyilatkoztak arról, hogy tervezik-e néhány jövőbeli játék árának emelését az Egyesült Királyságban is. „A helyi árak országonként és platformonként eltérőek lehetnek” – mondta a cég. Az iparági elemzők és szakértők egyetértenek abban, hogy a jövőben a játékosoknak érdemes figyelemmel kísérniük az árakat, mivel a jelenlegi gazdasági helyzet és a költségek emelkedése valószínűleg tartós hatásokkal járhat.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cze1zn9d9p4o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük