Hírek,  Tech

A Meta figyelmeztet: rosszabb élmény vár a európai felhasználókra

A Meta, a Facebook anyja, szerdán figyelmeztetett, hogy az európai felhasználók „látványosan rosszabb” élményben részesülhetnek a legutóbbi uniós szabályozási döntés következtében. A cég nemrégiben bevezetett egy „hozzájárulás vagy fizessen” modellt, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy válasszanak a havi előfizetés és a Facebookon, Instagramon gyűjtött adatok kombinálása között. Az Európai Bizottság, az EU végrehajtó hatósága, múlt héten bejelentette, hogy a modell nem felel meg a Digitális Piacokról szóló törvénynek (DMA), és 200 millió euróra (171 millió font) megbírságolta a Metát.

A Meta a negyedéves pénzügyi jelentésében közölte, hogy a Bizottság visszajelzései alapján várhatóan módosításokat kell végrehajtania a modelljén. A cég hangsúlyozta, hogy ezek a módosítások „látványosan rosszabb felhasználói élményt” eredményezhetnek az európai felhasználók számára, és jelentős hatással lehetnek az európai üzletágára és bevételeire. A Meta arra számít, hogy ezek a hatások már a harmadik negyedévben érezhetőek lesznek, és akár az állami döntés fellebbezése alatt is érvényben maradhatnak. Az Egyesült Királyságban azonban ezek a változások nem vonatkoznak a felhasználókra, mivel a Meta ott nem vezette be az adómentes előfizetési modellt. Jelenleg tárgyalásokat folytatnak az Egyesült Királyság adatvédelmi hatóságával, az Információs Biztos Irodájával (ICO) a hasonló modellről, amely a brit felhasználók számára elképzelhető.

A Meta szóvivője nyilatkozott a BBC-nek, hangsúlyozva, hogy a cég együttműködik az ICO-val annak érdekében, hogy biztosítsa szolgáltatásainak megfelelőségét a szabályozási elvárásokkal, miközben támogatja a brit kormány elkötelezettségét a növekedés elősegítése érdekében. „A személyre szabott hirdetések a platformjainkon évente 19,5 milliárd font bevételt generálnak a brit vállalkozások számára” – tették hozzá.

Eric Seufert, a Mobile Dev Memo elemzője szerint a Meta talán arra törekszik, hogy stratégiáját felhasználva az európai felhasználókat „hangos szurkolókká” alakítsa termékei számára, miközben a szabályozási szigorral küzd. „A végső céljuk, hogy a közvélemény ellenséges érzületet alakítson ki e szabályozási rendszerrel szemben, amely nyilvánvalóan rontani fogja a termékajánlatokat az EU lakói számára” – nyilatkozta Seufert a BBC-nek.

A Meta, amely korábban Facebook néven volt ismert, a közösségi médiás hálózat mellett magában foglalja az Instagram fényképező alkalmazást és a WhatsApp üzenetküldő szolgáltatást is. Az Európai Bizottság egyértelművé tette, hogy a Meta „hozzájárulás vagy fizessen” modellje nem teszi lehetővé a felhasználók számára, hogy szabadon hozzájáruljanak adataik felhasználásához. A testület jelenleg egy másik lehetőséget is értékel, amelyet a Meta tavaly indított, és amely állítása szerint kevesebb személyes adatot használ a hirdetések megjelenítéséhez. A Meta 60 napot kapott, hogy megfeleljen a DMA legutóbbi döntésének, különben további bírságokkal kell szembenéznie.

Ebben az időszakban a Meta bejelentette, hogy a harmadik negyedévi bevételei meghaladták a Wall Street várakozásait. Az eredmények azt mutatták, hogy a cég továbbra is jelentős hirdetési bevételeket generál. Mark Zuckerberg, a Meta alapítója és vezérigazgatója elmondta, hogy „jól haladnak az AI szemüvegek és a Meta AI fejlesztésével, amely már közel 1 milliárd aktív havi felhasználóval rendelkezik”. A cég közössége folyamatosan növekszik, és az üzletág jól teljesít – tette hozzá. A Hargreaves Lansdown részvényelemzője, Matt Britzman kiemelte, hogy az eredmények azt mutatják, hogy a Meta „teljes gőzzel” fektetett az AI-ba, és megjegyezte, hogy a napi aktív felhasználók száma 6%-kal nőtt.

A Meta AI chatbot európai felhasználók számára való bevezetése azonban némi ellenállást váltott ki a WhatsApp felhasználói körében. A Meta védekezett az „opcionális” eszköz mellett, amelyet a felhasználók nem tudnak eltávolítani, mondván, hogy figyelni fogják a felhasználói visszajelzéseket. A Bizottság által kiszabott bírság a Meta által „aktív szabályozási környezetnek” nevezett időszakban érkezett, miközben a cég jelenleg védekezik egy perben, amelyet az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága indított, amiért monopóliumot alakított ki a közösségi médiában.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/czd3mey1ej2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük