Hírek,  Tech

Titanic felfedezések: új részletek a hajó utolsó óráiról

A Titanic, az 1912-es tragédia szimbóluma, újra a figyelem középpontjába került, miután egy részletes digitális elemzés révén új információk láttak napvilágot a hajó végső óráiról. Az újonnan készült 3D-s digitális másolat, amely a Titanic pontos másolatát adja, feltárja, milyen erőszakosan szakadt két részre a hajó, amikor jéghegynek ütközött, és ezzel több mint 1500 ember életét követelő katasztrófát okozott. Az elemzés megerősíti a szemtanúk beszámolóit is, amelyek szerint a hajó mérnökei a végsőkig harcoltak, hogy életben tartsák a hajó világítását, miközben az a mélybe süllyedt.

A Titanic roncsát 3800 méter mélyen található, jeges Atlanti-óceánban találták meg, és a felfedezéshez használt technológiák révén víz alatt működő robotok segítségével több mint 700,000 képet készítettek a hajóról különböző szögekből. A digitális másolat, amelyet 2023-ban a BBC News mutatott be, lehetővé tette a Titanic teljes körű vizsgálatát, ami eddig nem volt lehetséges, mivel a roncs mérete és a mélység miatt a mélységi felfedezések csak részleges képet adtak a hajóról.

A digitális másolat bemutatja a hajó orrát, amely szinte függőlegesen áll a tengerfenéken, mintha a hajó folytatná az útját. Ezzel szemben a hajó far része 600 méterre található, és egy összetört fémkupacot alkot, amely a hajó süllyedése során keletkezett károk következménye. A kutatók a Titanic egy hatalmas kazánházát is tanulmányozzák, amely a hajó orrában található, és amely a hajó kettétörésének helyén helyezkedik el. A szemtanúk beszámolói szerint a hajó villanyfényei még mindig égtek, amikor az a hullámok alá merült, ami azt jelzi, hogy a kazánházban dolgozó mérnökök, élükön Joseph Bell-lel, az utolsó pillanatokig igyekeztek fenntartani a hajó működését.

A digitális másolat felfedi, hogy a kazánok némelyike bemélyedéses, ami arra utal, hogy még működtek, amikor a vízbe merültek. A hajó farán egy nyitott állapotú szelep is található, amely arra utal, hogy a gőz még mindig áramlott az elektromos generátor rendszerébe. A mérnökök hősies cselekedetei sok életet mentettek meg, mivel lehetővé tették, hogy a legénység időben indítsa el a mentőcsónakokat, megvilágított környezetben, a teljes sötétség helyett.

Egy új szimuláció is további betekintést nyújt a Titanic süllyedésébe. A kutatók egy részletes struktúrált modellt készítettek a hajóról, amely a Titanic terveiből származik, és információkat használtak a hajó sebességéről, irányáról és helyzetéről, hogy előre jelezzék a jéghegy ütközéséből fakadó károkat. A szimuláció szerint a hajó csak egy érintő ütközést szenvedett el a jéghegynél, ami egy sor, papírlap méretű lyukat hagyott a hajótestén. A Titanic tervezése során úgy gondolták, hogy az elsüllyeszthetetlen, még akkor is, ha négy vízálló rekesz megtelik vízzel. Azonban a szimuláció alapján a jéghegy által okozott kár hat rekeszre terjedt ki.

A kutatók megjegyzik, hogy a Titanic süllyedésének és fennmaradásának közötti különbség a hajótest finom lyukain múlik, amelyek hosszú szakaszon találhatók, így a víz fokozatosan, de biztosan beáramlott a hajóba, amíg végül a rekeszek el nem teltek, és a Titanic elsüllyedt. A katasztrófa emberi tragédiája továbbra is látható, hiszen a hajó utasainak személyes tárgyai szétszóródva hevernek a tengerfenéken. A digitális másolat új nyomokat ad a 1912-es hideg éjszaka eseményeihez, de a szakértőknek évekbe telik, mire minden részletet alaposan megvizsgálnak. A Titanic története még mindig sok titkot rejt, és minden felfedezés újabb kérdéseket vet fel, amelyekre a hajó még mindig válaszolni kíván.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cwy6gjwd0g6o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük