Hírek,  Tech

Űrhajózás új kihívása Elon Musk uralmának

Jeff Bezos űripari vállalata, a Blue Origin, történelmi mérföldkövet ért el, amikor az első New Glenn rakétája sikeresen pályára állt. A rakéta a floridai Cape Canaveral Űrkatonai Állomásról indult, helyi idő szerint 02:02-kor, ami magyar idő szerint 07:02-t jelentett. Ezzel a lépéssel Bezos vállalata közvetlen versenyhelyzetbe került Elon Musk SpaceX vállalatával, amely az űripar domináló szereplője. A két milliárdos célja, hogy egyre nagyobb és erősebb rakétákat indítsanak, és mindketten szeretnék sűríteni az űrt több műholddal, privát űrállomásokat üzemeltetni, valamint rendszeres utazásokat biztosítani az emberek számára a Holdra.

A sikeres indítást követően Elon Musk a közösségi médiában gratulált Bezosnak, megjegyezve, hogy „Gratulálok az első kísérlet során elért pályára álláshoz!” Dave Limp, a Blue Origin vezérigazgatója szintén kifejezte büszkeségét, és hozzátette, hogy „rengeteget tanulunk a mai napból, és tavasszal újra próbálkozunk.” A Blue Origin csapata technikai nehézségeket is leküzdött, amelyek korábban késleltették a rakéta indítását, miután jégképződés megakadályozta a startot. A Cape Canaveral közelében gyülekező tömeg lelkesen ünnepelte a 98 méter magas rakéta fellövését, amely mostantól a versenytársak sorába lépett.

A New Glenn rakéta, amely John Glenn, az első amerikai űrhajós nevét viseli, aki több mint 60 évvel ezelőtt kerülte meg a Földet, erősebb, mint a SpaceX által leggyakrabban használt Falcon 9 rakéta. Emellett képes több műholdat is szállítani, és Bezos tervei között szerepel, hogy ezt a rakétát a Project Kuiper keretein belül használja, amely célja, hogy több ezer alacsony Föld körüli műholdat állítson pályára a szélessávú szolgáltatások biztosítása érdekében. Ez a projekt közvetlen versenyt támaszt Musk Starlink szolgáltatásával szemben.

Bezos 25 évvel ezelőtt alapította meg a Blue Origin-t, azzal az ambiciózus céllal, hogy „milliók dolgozzanak és éljenek az űrben”. Évek óta a vállalat kisebb, újrahasználható rakétákat, például a New Shepard-t küldött az űr határáig, amely utasokat és rakományt is szállított, köztük magát Bezos-t is 2021-ben. Azonban a Blue Origin eddig jelentősen lemaradt a SpaceX mögött, amely tavaly 134 rakétaindítást hajtott végre. A SpaceX új generációs rakétája, a Starship még erősebb, és a cég reményei szerint a hetedik tesztrepülését a nap folyamán megvalósítja.

Szakértők szerint a sikeres New Glenn rakéta valódi versenyt teremt a két vállalat között, ami csökkentheti az űrtevékenységek költségeit. Dr. Simeon Barber, az Egyesült Királyságban működő Open University szakértője úgy véli, hogy a két cég közötti verseny ösztönözni fogja őket, hogy még nagyobb előrelépéseket tegyenek. A kormányok történelmileg milliárdokat költöttek rakéták építésére és űrmissziók indítására, de az amerikai űrügynökség, a NASA egyre inkább eltávolodik a kizárólagos állami finanszírozástól, és hatalmas szerződéseket köt magánvállalatokkal az űr szolgáltatások nyújtására.

Elon Musk SpaceX cége már milliárdokat kapott űrkontraktusok formájában, és a következő amerikai elnökkel, Donald Trumppal ápolt közeli kapcsolata tovább erősítheti vállalata pozícióját. A Blue Origin és a SpaceX közötti verseny tehát nemcsak a technológiai fejlődést gyorsíthatja fel, hanem a jövő űrkutatási programjainak költségeit is jelentősen csökkentheti, ami végső soron az emberi űrutazás elérhetőbbé válását eredményezheti.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cx24eg7z7zgo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük